NEZÁLEŽÍ KOLIK TUKU JÍTE, ALE JAKÝ DRUH ZVOLÍTE!

oil-822618__180

NÁŠ MOZEK JE TVOŘEN TUKEM Z ŠEDESÁTI PROCENT! TUKY, KTERÉ JÍME OVLIVŇUJÍ MOZKOVÉ FUNKCE.

Tuky neboli lipidy jsou struktury tvořené řetězci mastných kyselin, které jsou součástí membrány buněk, zdrojem energie a ochranou orgánů vůbec. Nedostatek příjmu zdravých tuků v potravě se vždy rovná zdravotním problémům.

Nenasycené tuky jsou tekuté oleje rostlinného původu (rybí olej). V živočišných zdrojích jsou obsaženy mizivě, výjimkou je rybí tuk obsažený v mořských rybách, lněných semenech, vlašském ořechu, jsou důležitým zdrojem omega-3 mastných kyselin a v bio kvalitě jsou pro tělo lékem a chrání před cukrovkou, chorobami srdce, infarkty, mozkovou příhodou, obezitou depresemi, artritidou…

V zelenině, ovoci, ve lněném oleji, ale i jinde jsou obsaženy omega-6 kyseliny.

Základem zdraví je mít stejný poměr omega-3 a omega-6 kyselin. Většině lidí chybí omega- 3 kyseliny, proto by je měl každý doplňovat v podobě potravinových doplňků stravy. Převaha omega-6 kyselin ve stravě má vliv na tvorbu nebezpečných krevních sraženin, záněty, vysoký krevní tlak, snižuje imunitu, způsobuje rakovinu a tloustnutí.

Nasycené tuky jsou obsaženy v kokosovém oleji, ale zejména v  živočišných zdrojích, v másle, sýru, plnotučném mléce, smetaně.

Vědci již spolehlivě vyvrátili mýtus o jejich škodlivosti na kardiovaskulární systém. Pravdou je, že pokud pocházejí z kvalitních bio zdrojů a jsou minimálně zpracovány, pak jsou pro zdraví přínosem. Smutnou pravdou také je, že v běžné obchodní síti takové téměř neexistují, většina z nich je upravena a zpracována tak, že se ocitají na pomezí potraviny a umělé hmoty, se kterou si trávící trakt neví rady.

Ale takové poctivé máslo z farmy a ostatní nasycené tuky v bio kvalitě, udrží po dlouhou dobu pocit nasycení, zajistí perfektní vstřebání vitamínů D, E, K, A, minerálů a jiné nepostradatelné funkce. Dávají našim buňkám pevnost, importují vápník do kostí, chrání játra před toxiny.

Trans-tuk vznikne tak, že rostlinný olej ztuhne (ztužená másla, ztužené pomazánky nebo přepalováním oleje při vysokých teplotách (smažení, fritování…). Na obalech potravin jsou záhadně označené jako „hydrogenovaný tuk“. Tekuté tuky podléhají oxidaci, proto je potravinářský průmysl hydrogenizuje při vysokých teplotách, vzniká tím pro naše tělo nepřirozený a škodlivý tuk! Pozor na něj, způsobuje ucpání tepen, srdeční choroby, cukrovku a jiné vážné zdravotní problémy.

wensleydale-3545__180

Příklad za všechny:

Výroba zastudena lisovaného olivového oleje:

Drcením oliv mezi kamennými válci, olej získaný tímto starým procesem, uchovaný ve skleněné a tmavé nádobě si zachová zdravé hodnoty mnoho let.

Extrakce:

Za starých časů se získával olej ze semen pomalu, pomocí lisů. Dnes se rozdrcená semena a ořechy zahřejí nad 200 stupňů, jsou náhle stlačeny obrovskou silou, opětně zvyšující teplotu, jsou poškozeny světlem a kyslíkem a přidaná toxická rozpouštědla celou zkázu dovrší. Vitamín E je při tomto procesu zneutralizován a pak je přidáván syntetický.

Konzumujte jen zasyrova lisované panenské oleje uskladněné ve skleněných nádobách (například olivový olej nikdy nezahřívejte!)

Hydrogenizace:

Kapalné oleje z řepky, kukuřice nebo sóji ztuží v továrně do margarínu tak, že je smíchají s drobnými částicemi oxidu niklu, zpracují pomocí plynného vodíku a vysokého tlaku, přidány jsou emulgátory a škroby pro zahuštění, čistí se za vysokých teplot, bělí se, barví a dochucuje, aby připomínal máslo.

Hydrogenizované tuky jsou pohromou pro metabolismus. Přesto jsou stále doporučované jako zdravá potravina.

Máslo naše prapředky dobře živilo, dnešní chemická másla a margariny nás tiše zabíjejí.

butter-617638__180

Doporučení:

Pro tepelnou úpravu pokrmů používejte kvalitní kokosový olej! Snese vyšší teploty bez problémů. Vhodný pro bezpečnou tepelnou úpravu je i sezamový olej, který obsahuje unikátní antioxidanty, které nejsou zničeny teplem.

Olej řepkový nekupujte, je nevhodný pro zdraví srdce, obsahuje vysokou hladinu síry a velmi rychle žlukne, vytváří deficit vitamínu E, vitamínu reprezentujícího zdravé srdce. Slunečnicový, sójový, kukuřičný olej obsahují přes 50 % amega-6 kyselin, nejen proto jsou nevhodné.

Pro přípravu salátů a pokrmů za studena je nejlepší panenský olivový za studena lisovaný olej nebo lněný olej. Právě lněný olej je jedním z nejzdravějších, obsahuje převahu omega-3 mastných kyselin. Lněný olej však může být lékem jen tehdy, když je neustále uložen v chladu, velmi rychle žlukne.

Nasycené tuky, jak se dlouho tvrdilo, nejsou příčinou zdravotních problémů. Chemie v nich ano. Vhodné je jen organické Bio máslo z obchodů se zdravou výživou.

Nejezte margaríny ani jiné náhražky másla v lákavých obalech, které vás ujišťují o jejich jedinečnosti, nových technologiích a užitku pro zdraví.

Tuky ořechů, samozřejmě naturálních, nepražených, neslazených, chrání vaše zdraví! Jedny z nejlepších jsou vlašské ořechy a makadamia. Arašídy neboli buráky nejsou ořechy, obsahují jedovaté aflatoxiny, vyvarujte se jich.

Zdravé tuky jsou obsaženy i v avokádu, kokosech, v žloutcích od bio krmených slepic, v mandlích…

Absolutní jedničkou je kokosový olej. Jako jediný je bezpečný i pro přípravu kojenecké výživy. Nežlukne a nepřepaluje se při vysokých teplotách vaření, smažení a pečení.. Po staletí chránil zejména obyvatele tropických zemí třetího světa před plísněmi a bakteriemi. Bohužel i je dostihla civilizace a nezdravé tuky. Případy onemocnění zažívání, imunity a rakoviny se šplhají prudce nahoru i zde.

Správné složení tuků dnes konzumují snad jen domorodé národy Polynésie, jejichž příslušníci jedí olivy, kokosy, ořechy, zeleninu, ryby a divoce rostoucí luštěniny.

Volba tuků je nesmírně důležitá pro naše zdraví. Řiďte se svým rozumem, čtete složení na obalech a nebojte se zdravých tuků! Kupujte jen, co je dobré pro vaše zdraví, je to jediný způsob, jak zastavit výrobce umělých tuků, v ničení zdraví ostatním lidem.

belly-2354__180

Pokud si chcete přečíst starší články z tohoto Blogu, pak si na horním okraji stránky klikněte na „hlavní strana“ a poté jednoduše posunujte šipku kurzoru na pravém lemu stránky dolu. Automaticky se zobrazí jeden článek s dřívějším datem za druhým, jako by se rolovaly za sebou. Kliknutím na každý zeleně napsaný název nebo foto, se článek ihned rozbalí k přečtení celý.

Rovněž si můžete v levém sloupci slov najít to, které by vystihlo váš zájem, kliknout na něj a automaticky se vám ukáží všechny články, které toto slovo obsahují.

Na výchozí stranu se dostanete vždy zmáčknutím „hlavní strana“ nahoře pod hlavním Logem „ halobio“, hned vedle „o mě“ se dočtete o autorce všech článků a kliknutím na „kontakt pak můžete po vyplnění jména a emailu (nutné pro zamezení SPAM) napsat autorce (nic z toho, co napíšete nebude zveřejněno). Tímto krátkým upřesněním, odpovídám na více dotazů najednou. Snad to pomůže k dobré orientaci na Blogu Halobio.cz

bio-42609_640

Napsat komentář